\ The Only Sparkling Star :)

kengkawan :)

Monday, May 14

Soalan tentang KIS ?

Assalamualaikum.. sini ada banyak soalan dan jawapan yang banyak dikemukakan oleh orang ramai.. jadi boleh laa rujuk kalau ade soalan antum disini.



Tawaran masih dibuka sebelum 4 Jun 2012
Peluang Melanjutkan Pengajian di Kolej Islam As-Sofa

Sila PM (private message) admin Ilmu Islam untuk mendapatkan borang.

PERTANYAAN LAZIM


▽ Di manakah lokasi kolej ini?

✔ Ampang, Selangor Darul Ehsan.


▽ Adakah kolej ini menerima pelajar lelaki dan perempuan?

✔ Ya.

▽ Adakah syarat had umur terbatas untuk memasuki kolej ini?

✔ Tidak ada, sesiapa sahaja boleh memohon dan diterima jika mempunyai kelayakan.

▽ Adakah sijil mempunyai pengiktirafan?

✔ Ada, pengiktirafan MQA.

▽ Bolehkah lepasan diploma di kolej ini menyambung di mana-mana universiti lain selain di Universiti As-Sofa dan Universiti Al-Bayt Jordan?

✔ Boleh, tiada masalah.

▽ Bolehkan lepasan pondok atau maahad tahfiz yang tidak mempunyai kelulusan SPM diterima masuk?

✔ Boleh, jika berjaya memasuki Kolej Islam As-Sofa, pelajar tersebut perlu mengambil tiga subjek SPM dan lulus sebelum tamat tempoh pengajian diploma.

▽ Berapakah yuran sepanjang pengajian, dan yuran pendaftaran?

✔ Yuran sepanjang pengajian lebih kurang RM15,000. Ini termasuk kos penginapan. Yuran pendaftaran RM1000, tetapi sekurang-kurangnya RM300 dilunaskan pada hari pendaftaran (4 Jun 2012), baki selebihnya boleh dibayar pada waktu yang lain.

▽ Adakah keperluan makan dan minum disediakan?

✔ Tidak, makan dan minum ditanggung oleh pelajar sendiri seperti institusi pengajian yang lain.

▽ Adakah PTPTN boleh dipohon bagi pelajar kolej ini?

✔ Boleh, pinjaman kewangan PTPTN boleh dipohon bagi pelajar yang layak.

▽ Adakah tawaran ini terhad kepada warga Malaysia sahaja?

✔ Ya, setakat ini tawaran tidak dibuka pada peringkat Nusantara mahupun antarabangsa.

▽ Bagaimanakah pihak kolej memberikan maklum balas untuk borang pemohon yang telah dihantar?

✔ Pihak kolej akan memberi maklum balas dengan menghantar surat tawaran penerimaan pemohon sebagai pelajar Kolej Islam As-Sofa, melalui pos.

▽ Saya ingin melanjutkan pengajian di Universiti As-Sofa pada peringkat ijazah sarjana muda, tetapi saya hanya ada diploma dan ijazah sarjana muda dalam bidang lain (bukan agama), adakah saya diterima?

✔ Jika anda lulusan selain bidang agama sebelum ini, anda perlu mengambil semula diploma yang ditawarkan di Kolej Islam As-Sofa, sebelum melangkah ke peringkat seterusnya.

▽ Adakah tawaran dengan kelayakan syarat yang mudah begini akan kekal pada sesi pengambilan pelajar baharu seterusnya?

✔ Ada kemungkinan akan kekal, ada kemungkinan tidak kekal, iaitu kemungkinan syarat kelayakan semakin ketat. Semoga anda di luar sana menggunakan peluang keemasan ini dengan sebaiknya.

Jika bukan sekarang, bila lagi? Jika bukan anda, siapa lagi? Insya'Allah semoga pemohon diterima dan semoga semua dirahmati Allah.
_____________________________________

Syarat seperti ini tidak tetap setiap tahun, kemungkinan pada masa akan datang, syaratnya lebih ketat dan sebagainya. Maka ambillah peluang ini.

Jika anda layak dan mempunyai keazaman yang tinggi untuk melanjutkan pengajian di Kolej Islam As-Sofa, sila PM admin Ilmu Islam dengan segera untuk mendapatkan borang permohonan.

Cepat, selagi tempat masih ada.

thanks for read my entry. drop some comment

Cerita KIS :)

Assalamualaikum.. wow. lama da saya tak update blog nie. takde mase dah nak menulis sejak masuk kolej. sekarang Azah tengah cuti sebulan sebelum masuk diploma bulan 6 nanti. btw, Azah nak promote sikit kolej yang Azah nak masuk nie. meh sini Azah kenal kan KOLEJ ISLAM AS SOFA :D




Kolej islam as sofa. menawarkan 4 kursus diploma

1. Syariah
2. Usuluddin
3. kewangan islam
4. Pengurusan islam

Keistiwewaan nya kolej islam as sofa

1) Kami di didik CINTAKAN ALLAH & RASUL.

- sekarang ramai yang hanya mampu menzahirkan rasa cinta dengan rasullah hanya dengan kata-kata. disini zahir dan batin kami diajar mencintai dan melakukan semua kerna Allah dan rasul. itu pesanan syeikh.

-“Cintailah Rasulullah dan keturunannya kerana jika hanya berilmu tanpa Mahabbatun Nabi, hati akan menjadi ‘gersang’.”

2) Kami di didik supaya BERADAB.

- adab dengan guru bukan lagi suatu perkara yang menjadi ikutan pelajar sekarang. disini kami diajar cara ulama terdahulu mementingkan adab terhadap guru yang bagi ana satu sikap yang perlu ada dalam diri seseorang yang bergelar pelajar. sesungguhnya bila kita beradab dengan guru, ilmu yang kita dapat adalah barakah. MasyaAllah.

-“Menuntut ilmu bukan hanya untuk mengisi otak dan fikiran, tetapi juga untuk memperhaluskan perasaan dan menyuburkan kebijaksanaan. Apa yang dicari bukan hanya semata-mata ilmu, tetapi juga manfaat dan keberkatannya. Justeru, jagalah adab-adab ketika menuntut ilmu untuk memperolehinya.”

3) Kami di didik untuk mengenali Kitab-kitab Thurath.

- Setiap hari kami ngaji Kita thurath. Syaikh kenalkan kami dgn byk kitab. Mcm kitab hidataus salikin, munyatul musolli, minhajul abidin, hikam, Tajul urus dll. Pertama kali saya dapat khatam Kitab Syamail. Kami bertalaqi setiap hari. Walau syaikh penat, syaiakh akan cuba dtg ajar kami. Walau syaikh tidur lewat, syaikh dtg jgk. Syukran walid.:)

-“Muliakanlah para ulama’, ilmu dan kitab-kitab mereka. Lazimikanlah dirimu untuk membaca kisah-kisah dan kitab-kitab para Salafus Soleh dan ulama Khalaf yang soleh terutamanya kitab Ihya ‘Ulumiddin karangan Hujjatul Islam, Al-Imam Al-Ghazzali kerana ia adalah perbendaharaan dari segala macam ilmu dan penawar yang mujarab bagi penyakit-penyakit hati.”

4) Maktabah / Perpustakaan kami ada ribuan Kitab.

- cerita maktabah paling best. kat kolej yang hanya 3 tingkat rumah kedai tu menyimpan 100,000 kitab-kitab dari seantero dunia. kalau masuk jer. ana jamin confirm tak nak keluar dah. kerana ada sir (rahsia-aura) yang antum semua tak kan rasa kat maktabah2 kat luar sana.

5) Ustaz dan ustazah macam adik beradik kami

6) Kami belajar ilmu secara bersanad.

- Zaman mutaakhir ni kita sangat bimbang jika ilmu yang kita ambil itu tidak sohih. Jadi pentingnya ilmu secara bersanad. Yakni ilmu yang daripada Rasulullah kepada masyaikh kepada masyaikh hinggalah kepada kami. Maknanya pertalian dan penurunan ilmu itu dapat dilihat dgn jelas sumber ilmu itu daripda siapa. Alhamdulillah, kaedah pembelajaran kami sama spt mana kaedah pembelajaran Para Ulamak.

-“Tuntutlah ilmu agama secara talaqi daripara masyaikh yang bersanad kerana ada padanya madad dan keberkatan.”

7) Kami belajar sistem pondok tetapi bersifat MODEN.

8) Kami berQASIDAH setiap hari

- sebelum memulakan pengajian malam adalah suatu kewajipan kami berqasidah supaya dilembutkan hati untuk menerima ilmu dan merasai aura cinta rasulullah. banyak qasidah di kolej tak de kat tempat lain. syok nye qasidah :D

9) Selalu jumpa ULAMAK.

- best! best! best! setiap bulan ana boleh confirm kat antum semua akan dapat jumpa ulamak kat serata dunia. mekkah, madinah, syria n etc. baru2 nie ana berpeluang bertemu dengan Habib Ali dan Habib Umar. aura masih ada sampai sekarang, MasyaAllah.

10) Kami dididik untuk BERKHIDMAT.

- Jujurnya, dulu kami selalu ngelat untuk laksanakan khidmat pada ummah. Kami liat nak bantu org. Tapi di sini ustaz2 didik kami dan cerita pada kami sir (rahsia) berkhidmat kepada ummat Nabi Muhammad lebih-lebih lagi berkhidmat untuk ahli ilmu. Kami seronok berkhidmat. Anda mungkin akan terkejut jika melihat ada di antara kami yang susun seliper, siram pokok bunga, lap tingkap, buang sampah. Wallahi, di kolej kami tak ada cleaner.
Khidmat ini ialah sunnah para sahabat kepada Rasulullah. Sunnah para ulamak juga. Jadi sewajarnya kami yg menuntut ilmu ini turut berkhidmat. Semakin byk khidmat semakin dibuka futuh.

11) Kami dapat banyak ijazah dan dapat byk hadith musalsal.

- Syaikh kami almusnid hadith, org yg a'lim dalam bidang ilmu hadis. jadi banyak ijazah yang diberikan kepada kami. Hehe. Jgn jeles ye.

13) Kami di didik untuk laksanakan program besar-besaran.

14) Diploma kami hanya 2 TAHUN !!

- jimat masa n jimat umur, org lain 3 tahun kita blaja 2 tahun jer. pergghhh.

15) Menerima anda walaupun anda bukan lepasan Sekolah Agama.

- jujur ana katakan, ana dari sekolah biasa. takde arab. tak pernah belajar arab. memang kosong kalau nak kata bab arab nie. tapi kat sini boleh terima ana masuk n belajar arab dengan ustaz arab import dari mesir mengajar kitorang, mula2 memang rasa kekok r nak belajar lama2 ustaz tu pon banyak bagi motivation kat kitorang. memang seronok r belajar kat sini.

16) Ada bantuan PTPTN

- jangan risau. bak kata sheikh sendiri. penuntut ilmu ada rezeki nya. belajar jerr. InsyaAllah, Allah permudahkan.

-------------------------------------------------------------------------------

Jadi apa lagi kawan kawan. gapai peluang ini.. ana jamin tak jumpa dimana-mana pun!
bersama sama kita berjuang mencari redha Allah. Allahuakhbar !

“Ikhlaskan niatmu dalam menuntut ilmu kerana sukar bagi hati untuk dimasuki cahaya jika di dalamnya ada sesuatu yang dibenci Allah.”

“Ilmu adalah sangat mulia. Justeru, bersabarlah dalam menuntut ilmu kerana semakin bertambah mulia sesuatu yang dituntut, maka semakin bertambah pula keletihan dan kepayahan dalam mencapainya.”

boleh hubungi ada melalui facebook (inbox) : 
https://www.facebook.com/azah.wza
untuk sebarang persoalan mungkin antum boleh cari soalan dan jawapan di link ini : http://azahbalqis.blogspot.com/2012/05/soalan-tentang-kis.html



thanks for read my entry. drop some comment

Thursday, August 25

Kertas Soalan Peperiksaan Percubaan Sekolah Berasrama Penuh 2011





Assalamualaikum w.b.t. :) raya dah dekat! dah ready ker untuk raya ? (for those muslims. heheehe) saya dah. hah! kejap2. sapa nak SPM tu ?? meh sini ! saya nie nak kongsi kertas soalan SBP 2011. so sapa kawan kawan yang amik SPM tahun nie ringan kan laa diri tu download soalan nie n jawab k ? tapi yang soalan SPM nie khusus untuk science side jerr taw. sorry ekk yg kelas sastera tu :( tapi ada few subjek korang boleh download g :D pelajar form4 boleh gak cuba soalan nie untuk persediaan tahun depan :)

PS: soalan nie berserta jawapan so jangan cheat taw ! :D


Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM ) :


1. Bahasa Melayu













Hope soalan kat atas tu dapat membantu untuk persiapan kita nie nak SPM :) Good Luck semua!! :D <3




thanks for read my entry. drop some comment

Saturday, August 20

Tips 10 Malam Terakhir Ramadhan :)



Assalamualikum w.b.t ?? jawab jawab. nanti tak pasal pasal berdosa pulak.
Alahhhhh... dah nak habis laaa Ramadhan kan kan ? :( sedih :( dah banyak ke amalan yang dah saya buat arr ??huuhuhuhu. takpe takpe. masih ada 10 hari lagi ! Aww~! 10 malam terakhir ? means... boleh lah kita cari pahala lebih sebab 10 malam terakhir ramadhan kan ada malam LAILATUL QADAR! malam yang lebih baik daripada 1000 bulan! so apa tunggu lagi ??!! jom jom !
HADIS MALAM LAILATUL QADAR
Daripada Aisyah r.a. Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: “ Berusahalah untuk mencari Lailatul Qadar pada malam yang ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.”

Saya nak kongsi sikit perkara yang kita boleh buat untuk rebut peluang nie :)
* Kosongkan 10 malam terakhir daripada perkara yang takde faedah atau kerja kerja yang leh buat korang sibuk gila
* Banyak melakukan ibadah berjemaah
* Mendekatkan diri dengan rumah Allah SWT
Solat Tarawih & Witir
Membaca/tadarus Al-Quran
Berzikir & berselawat kepada Nabi SAW
Solat Tahajud, Taubat, Tasbih, Hajat
Menghadiri majlis ilmu
Banyak berdoa memohon ampun daripada Allah

Apa tunggu lagi ??! jom lahhh! Semoga Allah mengurniakan ketaqwaan kepada kita setelah menjalani ibadah di bulan Ramadan ini. Kita keluar darinya nanti dengan beroleh rahmah, keampunan dan selamat dari api neraka. Amin.



thanks for read my entry. drop some comment

Tuesday, August 2

Malam 27 Ramadhan

Kun minal Rabbaniyyin wa La Takun minal Ramadaniyyin~~

Kenapa "Ia" dikatakan Pada Malam ke-27 Ramadan- Disebut dalam kitab Latoif al Maarif bahawa sebahagian ulama' menyatakan Lailatul Qadr berlaku pada malam yang ke-27 kerana mengambil dalil dari dua tempat di dalam al Quran:

 1) Allah telah mengulang menyebut perkataan (ليلة القدر) pada 3 tempat di dalam surah al Qadr dan ia mengandungi 9 huruf. Oleh yang demikian, apabila didarab 3 dengan 9 maka ia menjadi 27, iaitu malam berlakunya Lailatul Qadr.


 2) Allah juga berfirman (سلام هي) dalam surah al Qadr. Maka kalimah (هي) yang bermaksud Lailatul Qadr adalah kalimah yang ke-27 daripada 30 kalimah yang terdapat di dalam surah ini.
- Diriwayatkan oleh Imam Ahmad ibn Hanbal daripada Sayyidina Abdullah ibn Umar beliau berkata:

"Sahabat-sahabat Nabi عليه الصلاة والسلام sentiasa menceritakan kepada Nabi عليه الصلاة والسلام tentang mimpi-mimpi mereka bahawa Lailatul Qadr ialah pada malam ke-7 lekur di dalam malam ke-10 terakhir Ramadan. Maka Nabi عليه الصلاة والسلام bersabda, "
Aku melihat mimpi-mimpi kamu itu sepakat menunjukkan bahawa Lailatul Qadr ialah pada malam ke-7 lekur daripada 10 malam terakhir Ramadan. Sesiapa yang ingin mendapatkannya, maka bersungguh-sungguhlah mencarinya pada malam yang ke-7 likur dari 10 malam terakhir tersebut."
- Ubai ibn Ka'ab mengambil dalil berlakunya Lailatul Qadr dengan melihat keadaan matahari yang terbit pada pagi tersebut tanpa sinar.

Daripada Zirrin berkata: Aku berkata kepada Ubai ibn Ka'ab:

"Dari manakah kamu tahu wahai Abu Munzir bahawa Lailatul Qadr berlaku pada malam 27?"


Jawabnya,
"Bahkan, RasuluLLah عليه الصلاة والسلام telah mengkhabarkan kepada saya, bahawa ia adalah malam yang paginya terbit matahari tanpa sinar. Maka kami mengira dan mengingatinya. Demi Allah! Ibn Mas'ud telah mengetahui bahawa ia dalam bulan Ramadan dan pada malam 27, tetapi beliau tidak suka memberitahunya kepada kamu kerana kamu akan berpegang dengannya sahaja." [Telah berkata Imam Tirmizi: Hadith ini Hasan Sohih]

Di dalam riwayat Muslim menyatakan bahawa Ibn Mas'ud bertindak sedemikian supaya manusia tidak hanya berpegang kepada pendapat tersebut, kerana apabila orang ramai telah berpegang dengannya, sekalipun pada kebiasaannya ia adalah tepat, sudah tentu mereka tidak akan beramal pada malam-malam yang lain selain malam tersebut.




thanks for read my entry. drop some comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...